Jump menu

Main content |  back to top

Nieuws over de NAM

Zwaar transport schoorsteenonderdelen warmtekrachtcentrale

In de nacht van vrijdag 26 februari op zaterdag 27 februari, zijn vier grote schoorsteenonderdelen van Drachten naar het NAM-emplacement in Schoonebeek getransportreerd. De onderdelen werden op vier trucks door de firma Mammoet vervoerd.

De schoorsteenonderdelen zijn bestemd voor de warmtekrachtcentrale (WKC) waaraan momenteel aan de Beekweg in Schoonebeek wordt gebouwd. De wamtekrachtcentrale wordt het kloppend hart van de hernieuwde oliewinning in Schoonebeek. De trucks hadden een afmeting van 8 meter breed en 9 meter hoogte. De zwaarste truck woog 155 ton. De lengte van elke truck was ongeveer 30 meter.

Vanwege de omvang van het transport moesten op de gehele route verkeersborden, vangrails en enkele lantaarnpalen tijdelijk worden verwijderd. In verband met het bijzonder transport werd de A37 tussen de aansluitingen Schoonebeek en Nieuw-Amsterdam 's nachts afgesloten. Het verkeer werd ter plaatse omgeleid. Bij het vertrekpunt in Drachten werd diverse media uitgenodigd vanwege het unieke fotomoment.

Nieuwe oliewinning
De NAM begon in 1947 bij Schoonebeek met de oliewinning. Daar kwam in 1996 een eind aan, omdat de ja-knikkers de olie niet meer naar boven konden krijgen. Met behulp van nieuwe technieken wordt de stroperige olie nu dunner gemaakt, zodat het makkelijker is om het op te pompen.
De NAM  verwacht dit najaar te kunnen beginnen met het oppompen van olie. Naar verwachting kan de komende 25 jaar weer olie worden gewonnen uit het Schoonebeekveld.