Jump menu

Main content |  back to top

Nieuwsbericht

Shell Business Challenge - Winnaars bekend gemaakt in Drents Museum

Ruim 6 weken geleden begonnen 25 studenten van de Universiteit van Groningen aan de derde editie van de jaarlijkse Shell Business Challenge. Tijdens deze 6 weken leerden de studenten in teams samen te werken en pasten zij vaardigheden en kennis toe die zij aan de Universiteit hebben opgedaan. Het gaf hen de kans de energiemarkt zelf in de praktijk mee te maken. Doel was dat de vijf teams elk met een goed doordacht business plan zouden komen. Gisteravond, 15 december, zaten alle teams bij elkaar in het Drents Museum om te horen welk team volgens de jury het beste business plan opstelde.
NAM, Shell Business Challenge 2015, winning team

Tijdens deze afgelopen 6 weken zijn de studenten intensief begeleid door ervaren mentoren van zowel de Universiteit als NAM en hebben zij masterclasses van tophoogleraren gevolgd, die hen de laatste ontwikkelingen op het vlak van 'zakelijke beslismodellen' bijbrachten. De opdracht was intensief en alleen door goede samenwerking, analyses en keuzes te maken kwam je samen tot een plan. Hier leerden de studenten dat er in de praktijk geen simpele oplossingen en er geen goed/fout keuzes qua projecten zijn. Je kunt keuzes goed onderbouwen, doordenken en analyseren, maar je weet nooit precies wat er uitkomt. Door deze opzet krijgen studenten een levensechte ervaring. Anton Broere, Financieel Directeur NAM, sprak de studenten vlak voor de bekendmaking toe: "Het gaat niet om winnen, het gaat om drie belangrijke vragen. Hebben jullie tijdens de Business Challenge leren samenwerken als een team, kregen jullie een betere beeld van NAM en de mensen die daar werken en hebben jullie ook plezier gehad? Wanneer je deze drie vragen met 'ja' kunt beantwoorden, kunnen we concluderen dat het een waardevolle ervaring geweest is voor iedereen." Vervolgens werd het winnende team bekend gemaakt dat gevormd werd door (v.l.n.r. op foto) Dennis van Dijk, Ihor Verzhykovskiy, Martin Rudnick, mentor Robert Haan, Jasper Zachariasse en Sophie van 't Klooster.

De deelnemende studenten gaven aan dat de Business Challenge een leerzame, maar ook een pittige ervaring was. "Ik verwachtte een eenvoudige oefening met een duidelijke oplossing", vertelt een van de studenten. "Maar ik kwam er al snel achter dat alleen een gezonde financiƫle basis niet voldoende is voor energieprojecten. Dergelijke projecten moeten zorgvuldig worden bekeken, met aandacht voor alle mogelijke gevolgen van een project."

Studenten zijn belangrijke potentiƫle werknemers voor Shell/NAM. Zo'n 200 afgestudeerde jongeren vinden een baan binnen Shell. De afgelopen 2 jaar kwamen circa 20 studenten van de Universiteit van Groningen.