Shell GTL Fuel

De nieuwe manier van werken met ‘W2W-Vessel’ Kroonborg is de afgelopen jaren zeer succesvol gebleken. De technici verblijven op het schip en maken de ronde langs de vele onbemande platforms voor het uitvoeren van werkzaamheden. De medewerkers gaan met een geavanceerde loopbrug met de Ampelmann techniek, die de bewegingen van de golven razendsnel compenseert, van het schip naar het platform. Ook de kraan werkt met dit principe en hijst het materiaal, ook bij hoge golven veilig op het platform.

Het aantal helikoptervluchten om medewerkers en materialen naar de platforms te brengen is hierdoor drastisch afgenomen. Met de inzet van het tweede W2W-Vessel is het straks helemaal niet meer nodig om de platforms met een helikopter te bezoeken. Naast de efficiency en logistieke voordelen heeft dit ook een positief effect op het milieu

De nieuwe W2W-vessel is qua grootte vergelijkbaar met Kroonborg maar er zullen minder mensen aan boord verblijven. Het schip - waarvoor nog geen naam is bedacht – gaat de Kroonborg ondersteunen. Het wordt ingezet voor spoedeisende werkzaamheden zoals het opstarten van installaties en het uitvoeren van correctief onderhoud. Daarnaast zal het schip gepland onderhoudswerk uitvoeren aan de installaties en productieputten. Al het nodige materieel voor dit werk zal aan boord zijn. Het grote voordeel van de tweede W2W-Vessel is dat het Kroonborg in staat stelt om zich dan meer op de vaste onderhoudswerkaamheden te concentreren.

Nagenoeg alle onbemande platforms die eerder via helikopter bezocht werden in de Zuidelijke Noordzee kunnen met deze aanpak nog verder vereenvoudigd worden. Van deze platforms worden de helikopterdekken en kranen verwijderd. Dit levert aanzienlijk minder onderhoud en daarmee verdere significante kosten besparing op.

De nieuwe W2W-Vessel kan zeer specifieke werkzaamheden uitvoeren. Een van die taken is stimuleren van aardgasproductieputten waardoor deze langer blijven produceren, en er meer aardgas op zee kan worden gewonnen. Het schip krijgt net als de Kroonborg een beweging compenserende loopbrug en kraan en wordt ook uitgerust met faciliteiten om medewerkers bij eventuele incidenten in veiligheid te brengen.

Een bestaand bevoorraadschip, een Ulstein PX121, wordt binnen 20 weken tijd op de werf van Niestern Sander in Delfzijl omgebouwd tot de W2W-Vessel. Gedurende een periode van 5 maanden werken circa 80 medewerkers aan de innovatieve conversie van het schip. Eind mei 2018 wordt het schip gedoopt en wordt de naam onthuld waarna hij op de Zuidelijke Noordzee aan de slag gaat.

*NAM en Shell UK werken samen in de uitvoeringsorganisatie aan de gaswinning op de Zuidelijke Noord. Met 44 platforms wordt het aardgas gewonnen dat in Engeland in Bacton aaen in Nederland in Den Helder aan wal komt. De uitvoeringsorganisatie wordt vanuit Assen, Great Yarmouth en Den Helder aangestuurd.